Handel elektroniczny może być narażony na różnego rodzaju zagrożenia, takie jak cyberataki, oszustwa i naruszenia bezpieczeństwa danych. Zagrożenia te mogą mieć poważne konsekwencje dla firm i klientów, w tym straty finansowe, utratę reputacji i danych osobowych. Ważne jest, żeby być świadomym tych zagrożeń. Pozwoli to szybko reagować na wszelkie incydenty związane z bezpieczeństwem, które mogą wystąpić. Dzięki temu e-konsument może uniknąć dotkliwych konsekwencji.
W tym celu może pomóc poradnik:
„Jak Bezpiecznie Kupować W Internecie„
Wydany przez CERT Polska poradnik wskazuje kluczowe obszary, na które należy zwrócić uwagę, żeby zakupy były bezpieczniejsze.
Wystarczy niewiele, zaledwie kilka kroków „kontrolnych”, aby uchronić się przed potencjalnym oszustwem w sieci.
A w przypadku wątpliwości zacząć należy od sprawdzenia:
- siedziby firmy, danych kontaktowych, danych rejestrowych… – uważaj na egzotyczne kraje;
- opinii z niezależnych źródeł – fora, blogi, portale – same opinie ze strony sprzedawcy nie zawsze muszą być wiarygodne;
- literówki w nazwie – zwróć uwagę na poprawną nazwę, zwłaszcza gdy dotyczy to popularnych serwisów, czasem niewielka zmiana może przesądzić o wiarygodności;
- zapoznaj się z regulaminem, metodą płatności i polityką reklamacji – zwróć uwagę przede wszystkim na bezpieczeństwo transakcji, sposób i czas realizacji zamówienia oraz zasady reklamacji;
- porównaj ceny – unikaj nieuzasadnionych, skrajnie niskich – nie ma nic za darmo zwłaszcza w strefie premium i czasem lepiej dopłacić kilka złotych więcej mając w tej cenie gwarancję pewnej transakcji.