5 wskazówek zapobiegania stratom dla małych i średnich detalistów

Małe i średnie sklepy mogą mieć większe trudności z opanowaniem strat. Wynika to głównie z tego, że nie wszystkie korzystają z usług fizycznej ochrony. Nie wszystkie też korzystają z jakichkolwiek systemów zabezpieczenia. Wszystko jest kwestią skalkulowania poziomu strat i wydatków na ochronę w stosunku do obrotu, co określić może dopuszczalny poziom kosztów zapobiegania stratom.
Problem może okazać się, gdy wskaźnik straty przekracza określoną normę, a przyczyna tego jest kradzież. Oto pięć wskazówek, które mogą pomóc w ograniczeniu strat powstałych w skutek kradzieży.

1. Znajdź lukiczyli analiza zagrożenia.

Aby móc skutecznie walczyć ze złodziejem musisz myśleć jako on. Złodziej zna Twój sklep.
Wie jak jest rozmieszczony asortyment, gdzie znajdują się interesujące go produkty i czy posiadasz odpowiedni system ochrony.
Spójrz na swój sklep oczami złodziej i zastanów się co byś chciał ukraść i w jaki sposób to zrobisz. Następnie swoje spostrzeżenia porównaj z rzeczywistymi brakami i stwórz mapę sklepu ze strefami newralgicznymi. Stwórz również listę potencjalnych metod kradzież np. czy towar który ginie może zostać wyniesiony w ubraniu, torebce itp… . Taka analiza da Ci obraz słabych punktów w Twoim sklepie, które z pewnością wykorzystują złodzieje.

2. Zweryfikuj rozmieszczenie towaru

Odpowiednie rozmieszczenie towaru może nie tylko wpłynąć na lepszą sprzedaż, ale również jego bezpieczeństwo. Oceń potencjał swojego asortymentu. Zastanów się w jaki sposób eksponujesz najlepsze produkty ( tzw. hity ), na których wolałbyś uniknąć strat. Sprawdź też, w jaki sposób wyeksponowane są towary na których odnotowujesz obecnie największe straty. Czasem pozornie niewielka zmiana może wiele wnieść. Na przykład mogą ginąć Ci napoje, które wyłożone są blisko wyjścia, rozwiązaniem problemu może okazać się przesunięcie towaru o kilka metrów w głąb sklepu. Kolejnym przykładem może być przeniesienie towaru z niewidocznego dla sprzedawcy regału, na część która obejmuje jego pole widzenia w obrębie stanowiska sprzedaży.
Takie działanie może dać sygnał złodziejom, że dostrzegasz problem i próbujesz z nim walczyć.

3. Zamontuj system kamer

Obecnie system CCTV to podstawowe narządzie w walce ze złodziejami i służące do obserwacji pracowników. Sposób zastosowania systemu CCTV opiera się na podobnych przemyśleniach jakie wskazałem w drugim punkcie porady. Dobrze przygotowany system powinien obejmować co najmniej wejście do sklepu, najważniejsze ciągi komunikacyjne, newralgiczną ekspozycję, punkt przyjęcia dostawy oraz punkt obsługi klienta ( kasy ). W małych i średnich sklepach, szczególnie „osiedlowych” nie stosuje się stanowiska operatora monitoringu. Aby system wykazywał przydatność należy co jakiś czas dokonywać przeglądów materiałów archiwalnych. Obecna technologia pozwala również na zdalny podgląd obrazu z kamer nawet za pomocą smartfona. System CCTV pomaga ograniczać skutki kradzieży spowodowanych przez klientów oraz tych wygenerowanych przez personel własny.

4. Oznacz sklep i pochwal się monitoringiem

Złodziei można podzielić na dwie podstawowe grupy, tych profesjonalnych i amatorów. W przypadku pierwszej grupy to jakie oznaczenia i inne prewencyjne straszaki zastosujecie niewiele będzie obchodzić. Natomiast, druga grupa zniechęcić może się już samym faktem przeczytania informacji, że ”obiekt jest monitorowany”. Skutecznym narzędziem może okazać się również częściowe uwidocznienie widoku z kamer montując monitor na wejściu do sklepu. Jest to doskonała technika psychologiczna z której korzystają m.in. duże sieci handlowe. Klient ma świadomość tego, że jest obserwowany i w jaki sposób zarejestruje go system.

5. Zadbaj o właściwą edukacje pracowników

Często w sklepach, które nie posiadają własnej ochrony rolę osoby „interweniującej” przyjmują sprzedawcy. Warto więc nauczyć swoich pracowników podstawowych technik obserwacji zachowań klienta ( często zbieżne z technikami obserwacji pod kątem sprzedaży ). Pracownicy muszą mieć wiedzę na temat towarów, które generują straty i muszą umieć właściwie zareagować gdy dostrzegają zagrożenie np. zawiadomić policję, a nawet dokonać ujęcia sprawcy.
Warto również utożsamiać sprzedawców z firmą jej celami i misją. Wpływa to na budowę pozytywnej atmosfery i wzmacnia tożsamość sprzedawcy do pracodawcy. Sprzyja to nie tylko na poprawie efektywności pracy ale również na minimalizację nadużyć mogących powodować dodatkowe straty ze strony personelu.

Powrót do strony głównej