EAS – dobre praktyki

W zależności od kategorii obiektu handlowego i rodzaju asortymentu stosuje się różne praktyki zapobiegające ubytkom towaru. Od podstawowej profilaktyki, prewencji – bez angażowania znacznych środków, po ochronę fizyczną i dozór elektroniczny.

Dozór elektroniczny to jedna z najskuteczniejszych metod walki z kradzieżą.
Mając to na uwadze, oto krótki zbiór dobrych praktyk stosowania systemów antykradzieżowych EAS (Electronic Article Surveillance).

Rodzaj zabezpieczenia

Dobór odpowiedniego typu zabezpieczenia jest podstawą aby uzyskać oczekiwany efekt ochrony. Do wyboru są etykiety, klipsy w różnych rozmiarach i kształtach, a także linki zabezpieczające i sejfery. Na rynku można znaleźć również bardziej specjalistyczne typy zabezpieczeń dla towarów o określonych cechach. W zależności od rodzaju towaru stosowany będzie inny typ zabezpieczenia np. klips do odzieży, etykieta na kosmetyki, a dla gier sejfer. Nieprawidłowy dobór zabezpieczenia spowoduje jego niską skuteczność oraz problemy z użytkowaniem.

Sposób i miejsce mocowania

Ważne jest, w jaki sposób zabezpieczenie jest umieszczone na towarze.
W przypadku niektórych etykiet wadliwy montaż może mieć wpływ na ich prawidłowe działanie – bez wchodzenia w szczegóły techniczne. Jednak przy stosowaniu etykiety i klipsów poza walorami estetycznymi należy zwrócić uwagę na miejsce mocowania aby nie przeszkadzało w użytkowaniu towaru (np. przymierzeniu odzieży), nie ograniczało dostępu do ważnych informacji, ani nie powodowało jego uszkodzenia. Należy pamiętać, że zabezpieczenie powinno być mocowane w takim miejscu i w taki sposób, aby jego usunięcie nie sprawiało kłopotów obsłudze sklepu.

Fałszywe alarmy

Fałszywe alarmy mogą być uciążliwe dla detalistów, ponieważ znieczulają uwagę personelu na rzeczywiste ryzyko kradzieży, a także narażają uczciwe osoby na fałszywe oskarżenia.
Powstają one głównie w wyniku nieprawidłowego użytkowania systemu lub jego usterek.
W ramach minimalizacji fałszywych alarmów należy zapoznać personel z podstawowymi zasadami sprawnego działania systemu, w tym:
zachowana strefa bez zabezpieczeń min. 1,5 m (zabezpieczone towary umieszczone zbyt blisko anten mogą wywoływać niepożądane alarmy),
jak prawidłowo usunąć zabezpieczenie (aby uniknąć sytuacji gdy zakupiony towar sygnalizuje alarm),
identyfikowanie i eliminowanie innych przyczyn zakłóceń systemu.

Należy również zadbać o prawidłowy serwis w celu utrzymania optymalnych parametrów pracy urządzeń.

Systemy elektroniczne pozostają jednym z najskuteczniejszych narzędzi w walce z kradzieżą sklepową. Należy pamiętać, że nie są one w pełni autonomiczne. Oznacza to, że na końcu występuje czynnik ludzki, który poprawnie obsłuży proces reakcji na alarm.

Powrót do strony głównej