Return fraud

Lista zagrożeń związanych ze stratami w handlu jest długa, począwszy od drobnych kradzieży, działań zorganizowanych, po szkody bardziej wyrafinowane.

Zagrożenia w myśl tematyki bloga można podzielić na te z obszaru Loss Prevention (zapobieganie stratom), o czym nie raz było tu wspomniane oraz Fraud Prevention (zapobieganie nadużyciom).
Oba mają wiele przeplatających się ze sobą obszarów, nierzadko potrafią wystąpić równolegle, a ich skutek bywa boleśnie odczuwalny. Przekonało się o tym nie tak dawno Zelando (internetowy sklep z odzieżą).

Choć zapewne problem nie dotyczy tylko ich…

Jedną z bardziej popularnych form z gatunku nadużyć w handlu odzieżowym są zwroty towarów dokonywane przez klientów.
Trend ten zrodził się w walce o względy klienta, w wyniku której sieci marek odzieżowych (…i nie tylko), dość odważnie zliberalizowały politykę dotyczącą zwrotów zakupionych towarów. A że klient nie głupi, to w dość prosty sposób zaczął to wykorzystywać, tworząc sobie wypożyczalnie weekendową markowej odzieży za tzw. kaucją.

Szybko, sprawnie, modnie i bez kosztowo – sprytne prawda?

Praktyka polegająca na kupowaniu towaru w celu użycia go dla konkretnych celów, a następnie zwrócenia z powrotem do sklepu ma swoją nazwę „Wardrobing” . Wywodzi się z obszaru ryzyka określonego jako Return Fraud (nadużycia związanego ze zwrotami).

Do Return Fraud jeszcze powrócę. Kontynuując wątek problemu sklepu internetowego, Zelando postanowiło nie pozostać obojętnym na tę sprawę.
Do odzieży zaczęli dopinać dodatkowe duże, bo o rozmiarach 10 na 15cm etykiety z informacją „Nie usuwaj tej etykiety”. Uzależniając zwrot towaru od jej usunięcia. Pomysł jest w fazie testów, jednakże przekonany jestem, że szybko znajdzie zastosowanie w regularnej praktyce.

Takie rozwiązanie pomaga ograniczyć praktykę wardrobing’u i być może we wnioskach końcowych testów okaże się, że ogranicza w sposób znaczący koszty związane z obsługą zwrotów i reklamacji. Tym samym zakładając, że zakup będzie bardziej świadomy, co wpłynie na poprawę wyników sprzedaży.

Kwestię zwrotu towaru reguluje również regulaminy, który zawiera szczegółowe warunki przymierzenia towaru i sposobu jego użycia tak, aby obowiązywało je prawo zwrotu. Dobrze skonstruowany regulamin jest równoznaczny z pierwszym krokiem na drodze do eliminacji potencjalnych nadużyć w zwrotach.

Powrót do strony głównej