Temat lekcji: Covid19

Ostatnie miesiące to był z pewnością intensywny okres dla osób zaangażowanych w zmiany procesów funkcjonowania firmy, który zapadnie w pamięci na długo. Był, bo wydaję się, że najgorsze już za nami. Gdy emocje powoli opadają, a życie powraca do normy, przychodzi czas na refleksje.

Z dnia na dzień rynek detaliczny popadł w kryzys, wywracający dotychczasowe reguły gry do góry nogami. Sprzedaż stacjonarna wyhamowała niemalże całkowicie, uruchamiając procesy mające na celu zmniejszenie kosztów działalności, a co za tym idzie narastających strat.

Ponieważ handel stacjonarny dla większości został zamknięty, rynek mocnej skręcił w stronę handlu elektronicznego, zwiększając zakres oferowanych usług. Dla tych co pozostali w stacjonarnej grze priorytetem stało się zapewnienie dostępności do produktów pierwszej potrzeby.

Jaką lekcję dał branży Covid19? Przemyślenia w kilku punktach…

• Covid19 stał się bodźcem dla interesujących zmian. Niewątpliwie największym beneficjentem jest e-commerce. Na znaczeniu zaczęły zyskiwać takie usługi jak click@collect czy e-gorecy.

• Covid19 to też zmiana dla postrzegania bezpieczeństwa w handlu. Kradzieże sklepowe, problem na co dzień nurtujący detalistów, nie był najważniejszy. Ważniejszym okazało się zapewnienie odpowiedniego poziomu higieny i ochrony zdrowia klientów oraz pracowników.

• Covid19 zweryfikował lojalność na płaszczyźnie biznesowej oraz na linii pracownik – pracodawca, z różnym skutkiem.

• Covid19 pokazał na ile wszyscy jesteśmy elastyczni i ile jesteśmy wstanie znieść będąc w trudnej sytuacji, nieraz patowej.

• Covid19 dla branży detalicznej stał się wyzwaniem w opracowaniu zdalnych systemów do komunikacji i kontroli procesów.

• Covid19 pokazał również jakie procesy i obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa były przewartościowane, a którym brakowało wsparcia.

,a czy lekcje zostały dobrze odrobione? Na to pytanie odpowiedzcie sobie sami.

Powrót do strony głównej