Detaliści w Wielkiej Brytanii podejmują nowe wyzwania w odpowiedzi na rosnącą przestępczość w handlu. Jak podaje lokalna prasa, w pierwszym półroczu br. liczba przestępstw związanych z kradzieżami w sklepach wzrosła o 25% – liczba zgłoszeń wyniosła 365 164. Nasila się także agresja i ataki na sprzedawców. Warto zauważyć, że pomimo wzrostu w ostatnim czasie, liczba przestępstw jest porównywalna z tą z przed pandemii, kiedy odnotowano 368 745 zgłoszeń. Dane te są niepokojące dla brytyjskiego handlu, dlatego z inicjatywy rządu, 13 największych detalistów podjęło współpracę z policją w walce z kradzieżami. Wspólny projekt będzie realizowany pod nazwą Pegasus.
Czym jest Pegasus
Program Pegasus został uruchomiony pod koniec października br. i składa się z wielu elementów, które przede wszystkim dotyczą skutecznej i realnej walki z przestępczością zorganizowaną.
APCC Retail Crime Lead, @SussexPCC Katy Bourne OBE gave a 'Lightning’ presentation on the launch of Operation Pegasus, and the importance of collaboration with retailers in tackling shoplifting in the UK.#PoliceConf23 @KatyBourne @PoliceChiefs @CollegeofPolice pic.twitter.com/EqEHPbpv8T
— Association of PCCs (@AssocPCCs) November 16, 2023
Program obejmuje:
- Porady dla detalistów dotyczące postępowania w przypadku stwierdzenia kradzieży, przemocy wobec sprzedawców oraz sposobu dokumentowania dowodów.
- Analizowanie zagrożeń i ustalanie priorytetów interwencji w celu przyspieszenia reakcji policji na zgłoszenia, a także zwiększanie liczby patroli tam, gdzie mogą one być najbardziej skuteczne.
- Utworzenie wyspecjalizowanego zespołu wywiadowczego w celu identyfikowania i rozbijania grup przestępczych.
- Wprowadzenie cyfrowego systemu zarządzania dowodami opartego na technologii rozpoznawania twarzy połączonego z krajową policyjną bazą danych w celu szybkiej identyfikacji sprawców.
Poznaj plan działania NPCC: Retail Crime Action Plan
Całość projektu ma kosztować blisko 840 000 funtów, a projekt ma zostać w dużej większości sfinalizowany przez zaangażowanych w niego firmy. Na te chwilę wymienia się: Aldi, B&Q, Boots, Coop, John Lewis Partnership, Lidl, M&S, Mitie Security (dostawca rozwiązań technicznych), Morrisons, NBCS, Next, Primark, Sainsbury’s, Tesco, TJX. Przeznaczone środki przede wszystkim mają pokryć koszty utworzenia wyspecjalizowanego zespołu analityków i oficerów wywiadu.
Our priority is always protecting our colleagues and customers. So we were pleased to join other retailers yesterday for the launch of Project Pegasus and to hear the Government’s plans for addressing retail crime.
— M&S News (@MandSnews) October 24, 2023
Find out more about Pegasus 👉 https://t.co/4fpS861gNP
Działania w praktyce
Zaraz po tym jak Lidl GB dołączył do programu, sieć wystosowała komunikat prasowy, z którego wynika, że Lidl GB przeznaczy 2 mln funtów na wyposażenie swojego personelu w kamery nasobne. Początkowo program obejmie wybrane placówki, a do wiosny 2024 r. objęte zostaną nim sklepy w całej sieci.
Głównym celem wyposażania sprzedawców w kamery nasobne jest poprawa ich bezpieczeństwa i klientów sieci, a także dokładniejsza dokumentacja zdarzeń.
W komunikacie Lidl GB zaznacza, że jest pierwszą siecią sklepów, która zapewnia tego typu rozwiązania we wszystkich sklepach, kiedy inni dopiero je testują lub wykorzystują w małych ilościach.
Przeczytaj komunikat prasowy: Lidl GB kamery nasobne
Ochrona pracowników coraz ważniejsza
Priorytetem staje się także ochrona sprzedawców przed rosnącą przemocą wobec nich. Zwraca na to uwagę Jennifer Whyte, pracownica sieci Tesco, która złożyła w tej sprawie petycję do brytyjskiego parlamentu, domagając się zwiększenia ochrony prawnej pracowników.
Zobacz petycje: Make abuse or violence towards retail workers a standalone criminal offence.
Petycję pracownicy poparł sam Dyrektor Generalny Tesco, który zachęca do jej podpisania wszystkich, którym zależy na lepszej ochronie pracowników w handlu. Przy tej okazji sieć Tesco opublikowała notatkę prasową, w której wskazuje także na stosowane przez siebie środki ochronne, takie jak kamery nasobne i ekrany bezpieczeństwa ze szkła hartowanego, które są zamocowane w ponad 300 sklepach sieci.
Przeczytaj: Tesco CEO backs petition calling for new offence to protect shop staff.
Podsumowując
Problem kradzieży w handlu i narastająca agresja wobec sprzedawców jest obecnie trendem ogólnoświatowym. Praktycznie większość detalistów ma z tym do czynienia, chociaż może się to różnić rozmiarem w zależności od regionu. Skala problemu i jego uciążliwość determinuje, jakie działania zostaną podjęte w celu przeciwdziałania skutkom i jaką ostatecznie przyjmą formę.
Inicjatywa brytyjskich detalistów i policji, ulepsza i integruje istniejące rozwiązania, wyznaczając nowe kierunki w walce z przestępczością detaliczną. Bezpośrednia współpraca policji z handlem, wspierana przez rząd, przyspiesza procesy technologiczne, które opierają się na algorytmach szybko analizujących zdjęcia i filmy przesyłane przez detalistów do dedykowanego systemu. Dzięki temu sprawcy przestępstw są szybciej identyfikowani, i trudniej będzie im uniknąć odpowiedzialności.
W niedalekiej przyszłości zintegrowane rozwiązania oparte o AI, szybką analitykę, mogą stać się powszechne i znacząco ograniczyć przestępczość i nadużycia w handlu. Detaliści będą o to zabiegać wraz z tym jak będą wyczerpywać się obecne konwencjonalne środki, i zwiększy się dostępność nowych rozwiązań.
źródło: npcc, apccs, gov.uk