Co zrobić, aby uniknąć wzrostu kradzieży sklepowych w obecnie trudnych czasach? Słowo kradzież w zdecydowanej większości detalistom kojarzy się negatywnie, a w niektórych przypadkach może wzbudzać skrajne emocje. Niestety, ku niezadowoleniu detalistów kradzież jest elementem, którego nie da się całkowicie wyeliminować.
Ale czy da się nad nią zapanować?
Strata powstała w wyniku kradzieży sklepowej powinna stanowić element wkalkulowany w działalność detaliczną. Zawsze znajdzie się taka osoba, która nie zechce zapłacić za towar. Ważne więc jest określenie limitu dopuszczalnej straty, aby monitorować jej poziom, a z perspektywy czasu ocenić efektywność podjętych działań zapobiegawczych związanych z jej redukcją.
Indywidualną kwestią jest przyjęcie dopuszczalnego limitu straty z powodu kradzieży. Jedni mogą tolerować limit np. do 0,5% straty do obrotu, inni 0,2%, a jeszcze inni z trudnością przyjmą jakąkolwiek wartość.
Jakiś czas temu pisałem o pięciu wskazówkach, które mogą pomóc w ograniczeniu strat powstałych w skutek kradzieży sklepowej. Wskazówki kierowane były do tych detalistów, którzy dopiero zaczynają ogarniać ten problem. Teraz opiszę kilka szybkich porad dla szerszej grupy detalistów, jak postępować, gdy strata zaczyna przekraczać dopuszczalny limit, pomimo posiadanego systemu ochrony.
Zwróć uwagę na obszary najmniej monitorowane lub z ograniczonym podglądem
Jeżeli dostrzegasz regularne braki w towarze, a kamery nie potrafią zarejestrować momentu kradzieży to oznacza, że złodzieje zaczynają wykorzystywać „martwe strefy”, czyli te miejsca sklepu, których monitoring nie obejmuje lub obejmuje je słabo. Warto zastanowić się wtedy nad rozbudową systemu lub zmianą ustawienia kamer.
Jaki towar ginie Ci najczęściej?
Skojarz rodzaj, gabaryty, rozmieszczenie towaru w celu oceny ryzyka jego kradzieży. Towary mniejsze łatwo ukryć w kieszeni, torebce czy reklamówce, a ich kradzież trudniej dostrzec. Informacje w ten sposób uzyskane połącz z pierwszą uwagą i określ tzw. strefy newralgiczne, które chcesz objąć najwyższym priorytetem ochrony.
Jak rozmieszczasz towar? Merchandising vs Security
To w jaki sposób rozmieszczasz i prezentujesz towar w sklepie nie tylko może wpłynąć na poprawę jego atrakcyjności względem sprzedaży, ale również może wpłynąć na jego atrakcyjność względem kradzieży. O tym pisałem już we wcześniej wskazanym artykule. Niemniej jednak jest to jak najbardziej aktualny temat, który co jakiś czas warto sobie przypomnieć. Oceń potencjał swojego asortymentu. Zastanów się w jaki sposób eksponujesz najlepsze produkty (tzw. hity), na których wolałbyś uniknąć strat. Czasem pozornie niewielka zmiana w jego układzie może wiele wnieść.
Nie bagatelizuj sprawców kradzieży
Ujawnione i zarejestrowane przypadki kradzieży zgłaszaj policji. Nie pobłażaj, nie rób wyjątków wobec ujętych osób na gorącym uczynku szczególnie, gdy robią to w Twoim sklepie nie pierwszy raz. Nie zniechęcaj się umorzonymi postępowaniami – nie na wszystko będziesz miał wpływ i nie wszystko jest oczywiste, choć oczywistym może się wydawać. Daj odczuć złodziejom, że aktywnie próbujesz z nimi walczyć, jest to element gry psychologicznej, w której możesz zyskać przewagę z korzyścią dla zmniejszenia strat z kradzieży.
Stosowanie wskazanych porad nie zawsze przychodzi z łatwością i wymaga czasu oraz zaangażowania. Jeżeli Twój parametr straty zaczyna przekraczać dopuszczalną normę, rozważ powyższe porady. Mogą one przyczynić się do powstrzymania wzrostu straty wynikającej z kradzieży, unormowania parametru, a niewykluczone, że i jego obniżenia.