Nowe priorytety

W ostatnich tygodniach rynek detaliczny przyzwyczaił się do funkcjonowania w nowej rzeczywistości. Zachęcając klientów do nowych form zakupów głównie związanych z internetowym kanałem sprzedaży (e-commerce). To pozwoliło zbudować całkowicie nowe doświadczenia zakupowe. Klienci zmienili swoje nawyki, choć duża część z nich powraca do tego, do czego przyzwyczajona była najbardziej. Czyli zakupów stacjonarnych.

Nie jest to jednak ta sama aktywność klientów co przed kryzysem, a ich potrzeby zmieniły się.

Różnicę odczuwają najbardziej detaliści oferujący w sprzedaży produkty z kategorii: odzież, obuwie, dodatki, elektronikę użytkową, drogerie, książki, muzykę oraz film. Podobnie dotyczy to galerii handlowych skupiających detalistów oferujących w sprzedaży wymienione produkty, choć w tle pojawiają się jeszcze inne wątki.

Sytuacja jaka utworzyła się na rynku detalicznym weryfikuje na nowo priorytety w podejściu do komunikacji z klientami i warunków ich obsługi. To dotyczy wszystkich detalistów, nie tylko z wcześniej przykładowo wymienionych obszarów.

Priorytet poczucia bezpieczeństwa

Obecnie rolą detalistów jest zadbać, aby wchodząc w interakcje z klientami zapewnić im maksymalne poczucie bezpieczeństwa. W świadomości klientów koronawirus nadal jest, widać jednak, że jest go coraz mniej. Perspektywa do tego, aby nie było go w ogóle jest daleka. To powoduje, że kontakt z klientami w obecnej chwili stał się krótszy. Klienci wracają ale na zakupy poświęcają mniej czasu niż zwykle. Wynika to z obawy, że zbyt długie i częste przebywanie z obcymi osobami (poza zaufanym otoczeniem), w zamkniętej przestrzeni może narazić ich na kontakt z wirusem. Problem ten bardziej widoczny jest w obiektach wielkopowierzchniowych.

Priorytet dyscypliny sanitarnej

Optymizm klientów pomaga budować wysoki standard dyscypliny sanitarnej tj. dostęp do środków dezynfekcji, profilaktyka informacyjna, przestrzeganie zasad dystansu społecznego oraz zasad higieny osobistej – zwłaszcza przez personel obsługujący (wyposażenie w rękawiczki, maseczki, przyłbice, pleksi).

Utrzymanie dyscypliny sanitarnej sprzyja branży detalicznej w odbudowie zaufania klientów. Wpływa na poprawę ich komfortu przebywania w sklepie. Realnie może przyczynić się na wydłużenie czasu poświęconego przez klientów na dokonanie zakupów.

To sprawia, że zadbanie o właściwy komfort klientów podczas zakupów staje się jeszcze ważniejsze, niż przed kryzysem. Zadbanie o odpowiednie poczucie ich bezpieczeństwa staje się szerszym aspektem, niż dotychczas. Należy przyzwyczaić się, że nowe priorytety na stałe wpisują się w definicje nowej rzeczywistości.

Powrót do strony głównej